Πέμπτη 10 Ιουνίου 2010

Περί ''απελευθέρωσης Αγρινίου'' 11/6/1821

Η σφαγή των Εβραίων στο Βραχώρι το 1821:

Μια άγνωστη ιστορία η οποία έχει τεχνηέντως κρυφτεί από την επίσημη ιστοριογραφία.

Η Αιτωλία και η Ακαρνανία, το Κάρλελι δηλαδή όπως λέγονταν τότε για λόγους ιδιαιτερότητας άργησε να κινηθεί από την ώρα την εξέγερσης του1821. Πρώτη εξεγερσιακή ενέργεια θεωρήθηκε η επίθεση του οπλαρχηγού Μακρή στην τουρκική συνοδεία που μετέφερε τον ετήσιο φόρο από το Μεσολόγγι στη Ναύπακτο, για να πάνε από κει στην Κωνσταντινούπολη. Ο Μακρής σκότωσε τους Τούρκους και άρπαξε τα χρήματα ανάβοντας έτσι το σπίρτο για τη φωτιά που λίγο μετά θ’ ακολουθούσε. (1)

Από τη μέρα της 5ης Μαρτίου 1821 αρχίζει να φυσάει ο αέρας της εξέγερσης στο Κάρλελι. Ακολούθησαν πολλά γεγονότα με προεξάρχοντα αυτά της κατάληψης του Βραχωρίου (11 Ιουνίου) και έπειτα του Ζαπαντίου (26 Ιουλίου). (2)

Το Ζαπάντι ήταν σχεδόν αμιγώς οθωμανικός οικισμός. Ήταν φτωχοί και γενικώς δεύτερης κατηγορίας Τούρκοι, κατώτεροι από αυτούς του Βραχωρίου. Απ’ ό,τι φάνηκε όμως ήταν σκληροί πολεμιστές αφού αντιστάθηκαν με εκπληκτική γενναιότητα στους χριστιανούς πολιορκητές. Σε μια από τις τελευταίες εξόδους των Τούρκων, οι χριστιανοί σκότωσαν δεκαοχτώ από αυτούς. Έκοψαν τα κεφάλια των νεκρών και τα παλούκωσαν απέναντι στους πολιορκημένους συγγενείς τους. (3)

Mετά από αιματηρές επιθέσεις, οι Τούρκοι αναγκάστηκαν να συνθηκολογήσουν παραδίδοντας και το Ζαπάντι. Η αλαζονική και βάρβαρη συμπεριφορά των άταχτων οπλοφόρων χριστιανών, οι βιασμοί και οι σφαγές των φτωχών αμάχων είχαν υπερβεί το «φυσιολογικό» επίπεδο για την εποχή (όπως το αποκαλούν αρκετοί) ήδη στα γεγονότα της κατάληψης του Βραχωρίου 40 ημέρες πριν. Αυτά τα γεγονότα ήταν η πιστοποίηση του διογκωμένου μίσους, του κτήνους, του ρατσισμού που μπορεί να φωλιάσει και στην πιο λαϊκή εξέγερση.

Όταν πλέον η υπεροχή των χριστιανών πολιορκητών του Βραχωρίου έγινε αδιαμφισβήτητη, πρώτοι οι Αλβανοί μισθοφόροι διέφυγαν, ανταλλάσσοντας προφανώς τη ζωή τους με χρήματα ή εξαργυρώνοντας παλιά νταραβέρια με τους οπλαρχηγούς, για να εξοντωθούν αργότερα στα γύρω βουνά όντας θύματα ληστειών από καπεταναίους. Οι ευκατάστατοι Τούρκοι και οι αξιωματούχοι που ήταν η πλειοψηφία στην κοινότητα του Βραχωρίου, σώθηκαν φυγαδευόμενοι ανταλλάσσοντας τη ζωή τους, είτε με χρήματα είτε με την «αξία» του τίτλου τους. Πιθανότατα, μαζί τους να σώθηκαν και ελάχιστοι πλούσιοι Εβραίοι (κάποιοι αναφέρουν έναν). Οι υπόλοιποι, όλη η Εβραϊκή κοινότητα και οι λίγοι φτωχοί τούρκοι αιχμάλωτοι σφαγιάστηκαν ολωσδιόλου, από τις αιμοδιψείς εξαγριωμένες ομάδες των «νικητών».

Προφανώς, όμως, ο εθνικός χαρακτήρας της κατάληψης του Βραχωρίου της 11ης Ιουνίου του 1821 (που προσφάτως οι Αγρινιώτες άρχισαν να γιορτάζουν) δεν άφησε περιθώρια σπουδαίας αναφοράς σ’ αυτό το μικρό ολοκαύτωμα. Τα στόματα των γερόντων, όσων είχαν ακούσει, το ανέφεραν με μισόλογα και χαμηλόφωνα. Σαν μια πληροφορία αχνή, δευτερεύουσας σημασίας. Όπως και αρκετοί ερευνητές της περιοχής με εξαίρεση τον Γεράσιμο Παπατρέχα, που κι αυτός, όμως, δικαιολογεί το γεγονός ως «συνηθισμένο» για την εποχή.

Τους έσφαξαν όλους. Άνδρες, γυναίκες, γέρους, παιδιά. (4)

Ο γράφων δεν είναι ιστορικός. Αλλά όποιος κι αν ασχοληθεί με την σφαγή των Εβραίων στο Βραχώρι δεν μπορεί να μην ψάξει τη διαδρομή και το φούντωμα του αντιεβραΐσμού στην περιοχή του Κάρλελι και της Ηπείρου.

Η έκρηξη της εξέγερσης του ‘21 έγινε σε μια εποχή όπου ο αντισημιτισμός στη Βαλκανική είχε μια έξαρση. Ειδικά στην Ήπειρο και το Κάρλελι από τον 18ο αιώνα (την εποχή δηλαδή του Κοσμά του Αιτωλού), είχε το δικό του χαρακτήρα, τις δικές του διαστάσεις. Ήταν η εποχή όπου οι Αρβανίτες έμποροι μπήκαν δυναμικά στο εμπόριο των παζαριών που έως τότε ήταν ένας «χώρος» Εβραϊκός. Οι Εβραίοι είχαν την αποκλειστικότητα στη διοργάνωση των παζαριών, πατροπαράδοτα ως οι πρωτοπόροι έμποροι της περιοχής. Σ’ αυτό συνέτεινε η αλματώδης αύξηση του πληθυσμού τους κατά τον 15ο αιώνα μετά τους ευρωπαϊκούς διωγμούς, κυρίως στα νησιά του Ιονίου. (5)

Οι γνώσεις τους γύρω από τις τέχνες, το εμπόριο και τη γεωργία, τους έκαναν να κυριαρχήσουν στο χώρο της αγοράς, αλλά και να δώσουν μια ώθηση στην οικονομία και τη διαβίωση των πληθυσμών, μεταφέροντας τον πολιτισμό τους. Έπρεπε, λοιπόν, να χτυπήσει κάποιος αυτή την ελίτ για να μπορέσει να εδραιωθεί σ’ ένα κομμάτι της αγοράς. (6)

Ο μοναδικός τρόπος για τους Ηπειρώτες εμπόρους να το πετύχουν αυτό ήταν να δημιουργήσουν τα δικά τους χριστιανικά παζάρια, αφού η πλειοψηφία του πληθυσμού ήταν χριστιανοί. Έτσι, η προπαγάνδα (την οποία ουσιαστικά στήριξε ο Κοσμάς ο Αιτωλός) ενάντια στους Εβραίους, πήρε θρησκευτικό χαρακτήρα οπότε και τον ανάλογο φανατισμό. Μέσα σε έναν σχεδόν αιώνα (1750-1820) καλλιεργήθηκε η προκατάληψη και η δαιμονολογία που οδήγησε σε σφαγές σαν αυτή του Βραχωρίου. Οι Αρβανίτες έμποροι χρηματοδότησαν τον Κοσμά και γύρω από τα κηρύγματά του έστησαν σιγά-σιγά τα χριστιανικά παζάρια ημέρα Σάββατο που ήταν και η αιχμή της αντιεβραϊκής προπαγάνδας (τα εβραϊκά παζάρια γίνονταν μόνο Κυριακή). (7)

Ο Κοσμάς ο Αιτωλός, για να κατορθώσει να μετατρέψει την ημέρα των παζαριών από Κυριακή σε Σάββατο, άρθρωσε τον πλέον καταγγελτικό και υβριστικό αντιεβραϊκό λόγο. Στο Βραχώρι έμεινε και κήρυξε από το 1759 έως το 1762. Έφυγε και ξαναγύρισε το 1775 όπου έφτιαξε ένα από τα δυσδιάκριτων ρόλων σχολεία του. (8)

«Σφάζει ο Εβραίος εν πρόβατον και το μισό το εμπροσθινόν το κρατεί δια λόγου του και το πισινό το μουτζώνει και το πωλεί στους χριστιανούς για να τους μαγαρίσει» (Κοσμάς ο Αιτωλός)

...«Πώς το βαστά η καρδιά σας να αγοράζετε από Εβραίους πραμάτειες; Και τα άσπρα ύστερα να τα ξοδεύουν δια να σύρουν κανένα χριστιανόπουλον να το σφάξουν να πάρουν το αίμα του και με κείνο να κοινωνούν; Λοιπόν χριστιανοί μου μην αγοράζετε τίποτε απ’ αυτούς».

Αυτά δίδασκε ο Κοσμάς στα κηρύγματά του. Από την άλλη, βέβαια, για να είναι εντάξει με τις χριστιανικές διδαχές, έλεγε: «Όθεν αδελφοί μου, όσοι αδικήσετε χριστιανούς ή Εβραίους ή Τούρκους, να δώσετε το άδικον πίσω διότι είναι κατηραμένον και δεν βλέπετε καμμίαν προκοπήν».

Τα σχολεία του ο Κοσμάς τα έστηνε με χορηγίες των Ηπειρωτών εμπόρων και τα συντηρούσε πάλι με τον ίδιο τρόπο.

Ο μαθητής του Κοσμά Σάπφειρος Χριστοδουλίδης ή Ζαφείρης ή Ραμμενιάτης, αναφέρει: «... Ο ιερός Κοσμάς επήγεν πάλιν εις τα Ιωάννινα, και πρώτον μεν εκατάπεισε τους χριστιανούς να μεταβάλουν το κοινόν παζάρι από την Κυριακήν εις το Σάββατον, το οποίον τους επροξένησε (στους Εβραίους) μεγίστην φθοράν.

Δεύτερον τους εκήρυξε δια φανερούς εχθρούς, και ότι είναι έτοιμοι κάθε καιρόν να κάνουν κάθε κακόν εις τους χριστιανούς. Τρίτον, θέλοντας να βγάλει από τας κεφαλάς των χριστιανών τας μακράς φούντας και τα τοιαύτα, τα οποία όλα ηγόραζον από τους Εβραίους, τους εδίδασκε πως είναι ακάθαρτα, ότι επί τούτου δια τους χριστιανούς οι θεοκτόνοι τα μολύνουσι, και να μη τα αγοράζωσι ολότελα». (9)

Γι’ αυτό του τον πόλεμο, οι Εβραίοι τον κυνήγησαν και τον συκοφάντησαν στον Αλή Πασά ότι είναι πράκτορας της ρώσικης πολιτικής. Ο Πασάς τον συνέλαβε και τον γλίτωσαν οι αρβανίτες έμποροι, πληρώνοντας μεγάλο ποσό ως λύτρα. Βέβαια, δεν γλίτωσε το θάνατο. Τον κρέμασαν αργότερα, στις 24 Αυγούστου 1779, υπάλληλοι του Κουρτ πασά κι αυτός ο θάνατος χρεώθηκε στους Εβραίους εμπόρους, ως αποτέλεσμα της πολεμικής τους.

Οι Εβραίοι γενικώς συγκέντρωναν το μίσος και των χριστιανών και των Οθωμανών. Αυτό, βέβαια, δεν μπορεί να μειώσει την προσφορά τους, στα σκοτεινά χρόνια της φτώχιας και της αγνωσίας που σκέπαζε τους πληθυσμούς της περιοχής, όταν κατά χιλιάδες βρήκαν καταφύγιο στη Βαλκανική, ύστερα από τους διωγμούς που υπέστησαν στην Ευρώπη. Ούτε, βέβαια, την ειρηνική συνύπαρξη επί αιώνες των αυτοχθόνων Εβραίων με τους πληθυσμούς που, κατά καιρούς, εναλλάσσονταν στην περιοχή. Η παρουσία των Εβραίων στη Ναύπακτο, αλλά και στην Περίστα Ναυπακτίας, τουλάχιστον από τον 12ο αιώνα, μαρτυρεί αυτή την ειρηνική συνύπαρξη, όπως και στην πόλη Αχελώο (κοντά στη σημερινή Γουριά). (10)

Η σφαγή των εβραϊκών οικογενειών στο Βραχώρι το 1821 καθώς και των λίγων φτωχών τούρκων που δεν είχαν με τι να ανταλλάξουν τη ζωή τους (δεν είχαν «τιμή») είναι ένα γεγονός που σκιάζει την 11η Ιουνίου ως μέρα γιορτής της «απελευθέρωσης», κατάληψης θα λέγαμε ορθότερα, της Τουρκόπολης. Η δικαιολογία ότι ήταν πλούσιοι και δυνάστες δεν στέκει ιστορικά αφού ταυτόχρονα οι Εβραίοι ήταν γεωργοί, μεταξουργοί, τεχνίτες, αλλά και έμποροι και τοκογλύφοι. Όπως τέτοιοι ήταν σε μεγαλύτερο αριθμό βλάχοι, Τούρκοι και Αρβανίτες. Οι τελευταίοι (και οι τρεις) μάλιστα κατείχαν την εξουσία και την δύναμη. Τα πασαλίκια τα βιλαέτια και τα αρματολίκια ήταν στα χέρια τους.

Αν οι σύγχρονοι Αγρινιώτες χρειάζονται εναγωνίως το ιστορικό γεγονός που θα τους συνδέσει με το παρελθόν, ανάμεσα στα άλλα πρέπει να ψάξουν στις στάχτες του Βραχωριού και στις κραυγές των δολοφονημένων αμάχων, θυμάτων ενός άγριου ρατσισμού. {πηγές :κάτω δεξιά μετά την αρχειοθήκη}

26 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

megisti geleiotita i girti apeleyterosis..peite ta dioti oi typoi einai apisteytoi...me to zori istoria

Ανώνυμος είπε...

Η ιστορία είναι ΕΠΙΣΤΗΜΗ κύριοι διαχειριστές του blog...απαιτούνται αναφορές, έρευνα, στοιχεία, διασταύρωση και κυρίως επωνυμία!!! Όποιος διαβάζει μερικά βιβλία νομίζει ότι μπορεί να ξέρει τα πάντα για γεγονότα που συνέβησαν 200 χρόνια πριν!!!!!! Προσέξτε λοιπόν τι δημοσιεύτε και μάλιστα ανώνυμα...Η παραποίησή της οδηγεί σε ολέθρια αποτελέσματα τους λαούς.

Ανώνυμος είπε...

Γιατί δε γράφεις επώνυμα blogger? Φοβάσαι την κατακραυγή? Πολλά γεγονότα συνέβησαν και φυσικά η απελευθ'ερωση τπυ Αγρινίου και όλης της Ελλάδας με τον καιρό? Τί φοβάστε? Μη χαθεί η ιστορικοτητα της Εξόδου? Κάθε περιοχή έχει την ιστορία της, αλλά είστε τόσο κομπλεξικοί κάποι στοι Μεσολόγγι που δε μπορείτε να δεχθείτε ότι και το Αγρίνιο έχει τη δική του ιστορία.
Κάθε τόπος έχει ιστορία. Αυτό είναι de facto.

Ανώνυμος είπε...

Προς τον ΑΝΩΝΥΜΟ 10:09 και αφού η ανωνυμία είναι έγκλημα για εσάς, τότε γιατί στέλνετε σχόλιο ανώνυμα; Μήπως σας βολεύει και εσάς;

Σωτήρης Ναύπακτος

Ανώνυμος είπε...

Με τόση γελοιότητα μόνο ένας γνήσιος Μεσολογγίτης Εβραίος θα μπορούσε να εξιστορήσει τα γεγονότα της απελευθέρωσης του Βραχωριού. Απύθμενο μίσος και
απύθμενη βλακεία. Εξ ου και ανυπόγραφη. Διότι εάν κάποιος δει μόνο την μία πλευρά δεν θα έχει ενημερωθεί πλήρως.

Για πείτε μου ρε παιδιά. Μετά την απελευθέρωση του Μεσολογγιού σας μοιράζατε καραμέλες και σοκολατάκια στους Τούρκους που σας βίαζαν τις μάνες και τις αδερφές επί 300 χρόνια με υπόδειξη των Εβραίων για το ποιοί είναι επικίνδυνοι χριστιανοί;

Βέβαια οι επικίνδυνοι χριστιανοί κατέστρεφαν τα σχέδια των ύπουλων Εβραίων για άλωση της εμπορικής ζωής της Ευρώπης.

Όμως οι Τούρκοι έκαναν την βρώμικη δουλειά και οι Εβραίοι απλώς ασκούσαν το πανάρχαιο επάγγελμά τους στηριζόμενο στο επίσης πανάρχαιο συνήθειό τους να προδίδουν και να καταδίδουν με σκοπό το κέρδος.

Αφήστε λοιπόν τα περί σφαγής των καλών εβραίων στο Βραχώρι.

Και μην εκμεταλλεύεσαι ύπουλε Εβραίε την κόντρα των δύο σημερινών πόλεων για να περάσεις την προπαγάνδα σου.

Το λάθος ήταν που γλίτωσαν μερικοί.

Παναιτωλικός

Ανώνυμος είπε...

ωρε αγρινιωτες για ποιες πηγες μιλατε?για την ιστορια του τρικουπη για παραδειγμα που τα λεει οπως και το αρθρο?αν καποιος στερειται ιστορικης τεκμηριωσης ειναι το αγρινιο..κατι γραφικοι ασχετοι που εχουν παραχαραξει καθε επιστημονικο δεδομενο και μιλανε για απελευθερωση του βραχωριου και για αρχαιο αγρινιο..βλακωδης και ασχιστου ειδους παραχαραξη απο ηλιθιους τοπικιστες που σαν νεωτεροι σκοπιανοι προσπαθουν προπαγανδιζοντες να φτιαξουν με το ετσι θελω ιστορια.Στο παρελθον ειχαμε παρατηρησει και δημοσιευματα οπως η ΝΑΣΑ στην υπηρεσια του αρχαιου Αγρινιου.Μιλαμε για την γελειοτητα οπως και για το βραχωρι που απο ολα τα ιστορικα δεδομενα αποδεικνυεται οτι ποτε δεν ειχε ελληνικο πλυθυσμο ουτε ιστορια εθνικη

Ανώνυμος είπε...

ΝΤΡΟΠΗ ΣΤΟ BLOG ΣΑΣ. ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΕΠΕΛΘΕΙ Ο ΑΝΤΙΑΓΡΙΝΙΩΤΙΣΜΟΣ ΔΙΧΑΖΕΤΕ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΧΥΝΕΤΕ ΔΑΚΡΥΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΦΑΓΕΙΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ. ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΝΤΡΟΠΗ ΣΑΣ!

Ανώνυμος είπε...

αντε να χαθειτε βρωμιαρηδες
Μα ποση μαυριλα εχετε στη ψυχη σας;

Ανώνυμος είπε...

καταπτυστη αναρτηση
μπραβο μιερα πολις, επιβεβαιωνεις τον πραγματικο σου τιτλο

Ανώνυμος είπε...

ΦΙΛΟΙ ΑΓΡΙΝΙΩΤΕΣ ,

ΜΗΝ ΕΚΝΕΥΡΙΖΕΣΤΕ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ. ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΑ ΚΑΙ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΕ ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ. Ο ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΙΟΝΥΣΑΤΟΣ ,ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΓΡΙΝΙΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟ 2006 ΜΕ ΤΗΝ ΧΟΡΗΓΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΓΡΙΝΙΟΥ ΚΑΙ ΜΕ ΤΙΤΛΟ "ΒΡΑΧΩΡΙ 11 ΙΟΥΝΙΟΥ 1821" ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΠΡΑΓΜΑΤΕΥΕΤΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΙΟΡΚΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΑΓΡΙΝΙΟΥ.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΑΝΑΦΕΡΕΙ :

" Η ΤΥΧΗ ΤΩΝ ΠΑΡΑΔΟΘΕΝΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ ΚΑΙ ΕΒΡΑΙΩΝ ΤΟΥ ΒΡΑΧΩΡΙΟΥ
Από το βιβλίο του συγγραφέα "Βραχώρι 11 Ιουνίου 1821"

Παρασκευή 10 Ιουνίου 1821 και οι Τούρκοι του Βραχωριού δέχονται πια να παραδοθούν. Οι Έλληνες οπλαρχηγοί συμφωνούν. Δίνονται διαβεβαιώσεις για προστασία της ζωής όσων από τους Τούρκους και τους Εβραίους παραδοθούν. Όμως άτακτοι ένοπλοι Έλληνες που δεν ελέγχονται πια από τους οπλαρχηγούς του αγώνα επιδίδονται σε σφαγές φτωχών αιχμάλωτων Τούρκων και ιδιαίτερα Εβραίων, που είχαν πάρει το μέρος των κατακτητών και για να τους το δείξουν είχαν βασανίσει μέχρι θανάτου, αφού πρώτα τον τύφλωσαν με αγκαθιές, τον Παπαλέξη Δηματά, ιερέα του Βραχωριού. Ο Αλεξάκης Βλαχόπουλος αντέδρασε επίσης στις πρωτοβουλίες του Γεωργίου Βαρνακιώτη για αναίμακτη παράδοση των Τουρκοβραχωριτών και Εβραίων. Διακατεχόμενος από μένος κατά των Τούρκων που κρατούσαν αιχμάλωτη την οικογένειά του στην Άρτα διέταξε τους άντρες του το βράδυ της Κυριακής να αφήσουν τις πιστόλες τους και τα καριοφίλια τους και να ζωστούν τα γιαταγάνια τους και τα μαχαίρια τους. Περικύκλωσαν εκατοντάδες άοπλους αιχμάλωτους φτωχούς Τούρκους και Εδραίους που βρίσκονταν εγκλωβισμένοι στη περιοχή της σημερινής οδού Παναγοπούλου και της ομώνυμης πλατείας και κατέσφαξαν πολλούς. Σκηνές «νύχτας του Αγίου Βαρθολομαίου» διαδραματίστηκαν. Οι άντρες του Αλεξάκη Βλαχόπουλου άρπαξαν πολλά από τα κινητά υπάρχοντά τους και αποχώρησαν. Κάποιοι προχώρησαν και σε βεβηλώσεις νεκρών. Οι ελληνικές παραδόσεις περί σεβασμού των αιχμαλώτων πολέμου και των νεκρών, δυστυχώς, ξεχάστηκαν. Ο πατέρας του έγκριτου Αγρινιώτη φιλόλογου, δημοσιογράφου και ιστορικού Θεόδωρου Χαβέλλα από το σπίτι του που βρίσκονταν στην γωνία των δημοτικών οδών Παναγοπούλου και Γοργοποτάμου παρακολούθησε από μακριά το αποτρόπαιο εγχείρημα των αντρών του Αλεξάκη Βλαχόπουλου. Οι υπόλοιποι καπεταναίοι μόλις έμαθαν τα συμβάντα προσπάθησαν να συγκρατήσουν τις αντεκδικήσεις και έτσι έσωσαν πολλούς από τους προύχοντες αιχμάλωτους. Οι Βαλτινοί προέβησαν σε λαφυραγωγήσεις των τούρκικων σπιτιών και χαρεμιών. Ο οπλαρχηγός του Απόκουρου Κώστας Σιαδήμας μετέφερε τα λάφυρα που πήρε με 18 μουλάρια στο υποστατικό του Ψώριαρη. Ο θησαυρός αυτός ακόμη και σήμερα αναζητείται από κάποιους «κυνηγούς θησαυρών......"

Ο ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ Δ.ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΜΕΤΑΞΥ ΑΛΛΩΝ ΓΙΑ ΕΚΕΙΝΗ ΤΗ ΝΥΧΤΑ ΑΝΑΦΕΡΕΙ : "
Αλλ' η αγριότης η εξαπτομένη υπό του πολέμου εξέσπασε κατά των εβραίων του Βραχωρίου. Ανυπεράσπιστοι ευρέθησαν υπό την μάχαιραν των νικητών. Οι Έλληνες στρατιώται κατά την αγρίαν αυτών καταδίωξιν των θυμάτων των εφώναζαν δια τους βανδαλισμούς που υπέστη ο νεκρός του Πατριάρχου από τον εβραϊκόν όχλον και δια τα καταμηνύσεις των κρυπτομένων εκεί Ελλήνων υπό εβραίων...».



ΦΙΛΟΙ ΜΟΥ ,
ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΝΤΡΕΠΕΣΤΕ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΝΑ ΕΠΙΔΕΙΞΕΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟ ΑΓΡΙΝΙΟ. ΕΙΝΑΙ ΝΤΡΟΠΗ ΟΜΩΣ ΝΑ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΤΕ ΝΑ ΠΑΡΑΠΟΙΗΣΕΤΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ .ΝΥΧΤΕΣ ΣΑΝ ΚΑΙ ΑΥΤΗ ΠΟΥ ΔΙΚΟΙ ΣΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΟΝΟΜΑΖΟΥΝ "ΝΥΧΤΑ ΑΓΙΟΥ ΤΟΥ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ " ΚΑΛΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΝΑ ΞΕΧΑΣΤΟΥΝ ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ ΣΑΣ ΣΥΝΤΟΜΑ .
ΑΛΛΩΣΤΕ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΕΚΕΙΝΗ ΣΤΟ ΒΡΑΧΩΡΙ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣΑΝ ΤΟΥΡΚΟΙ ΚΑΙ ΕΒΡΑΙΟΙ ΚΑΙ ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ .

Ανώνυμος είπε...

μπράβο στον 4.14

Έτσι ,για να μαθαίνει ο κόσμος την πραγματική ιστορία.
Κι άλλες πόλεις στην Ελλάδα δεν έχουν να επιδείξουν ιστορία ,δεν την παραποιούν όμως ,ούτε την "κατασκευάζουν"...
Αγρινιώτες , μιλήστε για οικονομία , μιλήστε για ποίηση , για λογοτεχνία , για ότι άλλο θέλετε , μιλήστε ακόμα και για μυθολογία , αλλά είναι ντροπή μία σφαγή που έγινε από έλληνες ( οι οποίοι στο κάτω κάτω της γραφής δεν ήταν και βραχωρίτες )με θύματα αμάχους να παρουσιάζεται σαν ηρωική πράξη των προγόνων σας ....

Η ΑΠΌΛΥΤΗ ΞΕΦΤΙΛΑ ....

Ανώνυμος είπε...

4.14 mpravo an kai diafono me to oti ypirxnan ellines sto vraxori..kata tis istorikes anafores den fainetai poythena elliniko stoixeio plin tis aoristis anaforas toy periigiti leik poy milaei gia ellines anaferomenos stoys kefalonnites epoxiakoys ergates poy doyleyan to kalokairi sta xorafia ton ploysion othomanon..

Ανώνυμος είπε...

Μεσολογγίτες έχετε σαλτάρει. Πέρασε του Αη Συμιού και ακόμη δεν ξεμεθύσατε; Θα τρελαθούμε τελείως. Δηλαδή στο Μεσολόγγι έμεναν Έλληνες. Πού βρέθηκαν; Φια κοιταχτείτε μεταξύ σας να δείτε πώς είστε. Μαυρυδεροί και κοντοί, με γαμψά φρύδια. Άρα Τούρκοι. Δεν πειράζει όμως σας απελευθερώσαμε και σας και δείξαμε τι σημαίνει μαγκιά.

Βέβαια κάποιοι έχουν ακόμη τουρικά υπολείματα εκεί στο Μεσολόγγι και μάλλον γι' αυτό όταν ακούνε Αγρίνιο κάτι παθαίνουν.

Α, και το άλλο. Ξέχασα να πω ότι το Αγρίνιο δεν υπήρχε καν στην Αρχαία Ελλάδα. Ήταν θάλασσα και μετά έγινε ξηρά. Μετά το 1821 βγήκε το Αγρίνιο στην επιφάνεια βέβαια και αφού πρώτα οι ηρωϊκοι Έλληνες Μεσολογγίτες που ήταν πάντα από την εποχή των Δεινοσαύρων εκεί έκαναν την έξοδο.
Και το αρχαίο θέατρο στην Στράτο δεν υπήρχε. Το έφτιαξε ο Μουρτζάπης τώρα τελευταία από το Λατομείο της περιοχής.

Επίσης όσα αρχαία υπάρχουν στο Αγρίνιο εκλάπησαν νύχτα από το Σώκο από περιοχές του Μεσολογγίου και τα έφεραν στο Αγρίνιο για να κάνουν τον καμπόσο.

Είστε εντελώς ανόητοι ή θέλετε να βρεθούμε κάπου και να παρατάξουμε τις ιστορίες μας;

Ανώνυμος είπε...

Κρίμα οι δολοφονημένοι άμαχοι. Έπρεπε να τους αφήσουμε τους άμαχους με τα όπλα στην μασχάλη για να ξανάρθουν να τους κάνουν πάλι τα ίδια στο Μεσολόγγι μπας και ησυχάζαμε από αυτούς.

Από μία μεριά έχουν δίκιο. Έπρεπε να τους πάμε να ζήσουν αρμονικά στο Μεσολόγγι, πώς δεν το σκεφτήκαμε;

Ανώνυμος είπε...

Αλλες ιστορικές πηγες πάλι αναφερουν πως στο Μεσολόγγι ειστε απογονοι Αγαρηνών πειρατών, τούρκων και γύφτων που άλλωστε εχουν και ως σημειο αναφοράς τον Αϊ συμιο. Τυχαίο, δε νομίζω...
Γι αυτο άλλωστε ειστε και τόσο σκουρόχρωμοι
Ου να χαθειτε κομπλεξάρες, γι αυτο θα ειστε μια ζωή στον πάτο της θαλλασας.

Ανώνυμος είπε...

ρε αγρινιώτες ,
ειλικρινά εσείς γιαυτά τα γεγονότα νιώθετε υπερήφανοι και θέλετε να γιορτάζετε ;
Θέλετε να γιορτάσετε για τη σφαγή που έγινε με θύματα γυναικόπαιδα και αμάχους ; Εστω κι αν αυτοι ήταν οθωμανοί και εβραίοι;
Ειλικρινά αυτό εσείς το θεωρείτε ηρωική πράξη;
Μάλλον τα έχετε πλέον ισοπεδώσει όλα...
Μιλάτε συνέχεια για μίσος των Μέσολογγιτών για το Αγρίνιο.
Μήπως όμως συμβαίνει το αντίθετο;
Χλευάζετε το Μεσολόγγι και κάποιοι ηλίθιοι αντί για Ιερή Πόλη ,όνομα που του δόθηκε απο την Πατρίδα ,το αναφέρουν κοροιδευτικά " μιερή πόλη".
Νιώθουμε περήφανοι για τους προγόνους μας και είναι δικαίωμα μας . Νιώθουμε περήφανοι που 120 πολεμιστές έσφαξαν στη Κλείσοβα περίπου 3.000 τουρκοαιγύπτιους , σε μία απο τις μεγαλύτερες και ηρωικότερες μάχες που έγιναν ποτέ σε ολόκληρο τον κόσμο.
(Γία όποιον δεν έχει ιδέα γιατί μιλάμε ας μπει στο ΓΕΝΙΚΟ ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ ΣΤΡΑΤΟΥ www.army.gr - Η ΕΠΙΚΗ ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΛΕΙΣΟΒΑΣ)
Νιώθουμε περήφανοι για τα γυναικόπαιδα του Μεσολογγίου που ανατινάχτηκαν με τον Καψάλη για να μην πέσουν στα χέρια των Τούρκων.

Οσα χρόνια κι αν περάσουν όλα αυτά δεν μπορούμε να τα ξεχάσουμε.

Στα σπίτια μας κρέμονται ακόμα στον τοίχο τα ματωμένα όπλα των προγόνων μας ...
Στα στενά της πόλης μας ακούμε ακόμα στα αυτιά μας τα γιαταγάνια να χτυπάνε...
Στα ονειρά μας ντυνόμαστε κι εμείς πολεμιστές ...
Στη λιμνοθάλασσα ακούμε ακόμα τα λόγια του Κωστή Παλαμά : " Στο αιματοπότιστο νησί , μια χούφτα παλληκάρια , το μέγα δένδρο ανάστησε , με τα χρυσά κλωνάρια .
Ώ! Μεσολόγγι ! Ω! Δόξας γή! Κι αστράφτει στον αιώνα ! Η ΚΛΕΙΣΟΒΑ του ολόφωτου μετώπου σου κορώνα !"

ΦΙΛΟΙ ΑΓΡΙΝΙΩΤΕΣ,
ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΤΕ ΟΤΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ (ΚΑΙ ΓΙΑ ΜΑΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΣΑΣ ) ΕΧΕΙ ΓΡΑΦΤΕΊ ΚΑΙ ΟΤΙ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΞΕΤΕ !!!
ΑΣΧΟΛΗΘΕΙΤΕ ΜΕ ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΑΛΛΟ ΘΕΛΕΤΕ ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΜΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ !!

Σ.Α.

Ανώνυμος είπε...

Για κάτσε ρε φίλε καλά. Μήπως μπορείς να μας πληροφορήσεις πόσοι από τους 120 ήταν Μεσολογγίτες; Και πόσοι Μανιάτες ή Σουλιώτες που έμεναν στο Αγρίνιο; Μην τρελαθούμε κιόλας. Για πες μας λοιπόν μεγάλε ιστορικέ. Πόσοι ήταν Μεσολογίτες; 12 μήπως;

Ανώνυμος είπε...

ΜΑ ΚΑΛΑ , ΕΙΣΤΕ ΣΤΑ ΚΑΛΑ ΣΑΣ ΒΡΕ ΠΑΙΔΙΑ?
ΑΝΑΡΩΤΙΩΣΑΣΤΕ ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΠ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΕ ΚΑΙΡΟ ΠΟΛΕΜΟΥ ΠΑΝΤΑ ΚΑΤΕΓΡΑΦΕ ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΝΤΡΟΠΕΣ , ΟΜΩΣ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΠΩΣ ΟΛΕΣ ΟΙ ΠΟΛΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΓΡΑΨΑΝ ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ.
ΟΛΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΒΡΕ ΠΑΙΔΙΑ , ΤΙ ΚΙ ΑΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΠ ΤΟ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ Ή ΑΠ ΤΟ ΑΓΡΙΝΙΟ Ή ΑΠ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ.
ΤΑ ΙΔΙΑ ΣΥΝΟΡΑ ΥΠΗΡΕΤΟΥΜΕ ΣΑΝ ΦΑΝΤΑΡΟΙ , ΤΟ ΙΔΙΟ ΟΛΟΙ ΚΛΑΨΑΜΕ ΣΤΑ ΙΜΙΑ , ΤΟ ΙΔΙΟ ΟΛΟΙ ΘΡΗΝΗΣΑΜΕ ΤΟΝ ΑΕΡΟΠΟΡΟ ΠΑΝΩ ΑΠ ΤΗΝ ΚΩ.
ΣΥΝΕΛΘΕΤΕ , ΤΑ ΣΥΝΟΡΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΕΤΑΞΥ ΑΓΡΙΝΙΟΥ ΚΑΙ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ , ΑΛΛΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΣΥΝΟΡΑ ΜΑΣ ΒΡΕ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΜΑΚΑΡΙ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΤΟ ΙΔΙΟ ΜΕΝΟΣ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗΣ ΣΤΙΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ , ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΧΑΣΤΟΥΚΙΑ ΠΟΥ ΤΡΩΜΕ...
"ΜΠΟΧΩΡΙΤΗΣ"

Ανώνυμος είπε...

ΟΙ ΣΦΑΓΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΡΟΥΦΙΑΝΟΙ ΠΛΗΡΩΣΑΝΕ. ΕΤΣΙ ΞΗΓΙΥΝΤΑΙ ΟΙ ΑΓΡΙΝΙΩΤΕΣ.

ΦΩΤΙΑ ΚΑΙ ΤΣΕΚΟΥΡΙ ΣΤΟΥΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΕΝΟΥΣ.


ΑΓΡΙΝΙΩΤΗΣ ΜΑΓΚΑΣ ΚΑΙ ΣΕ ΛΙΓΟ Α ΕΘΝΙΚΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟΠΙΚΟ ΟΠΩΣ ΕΣΕΙΣ

Ανώνυμος είπε...

12.54 διαβασε πρωτα ιστορια και μετα να αναπαραγαγεις την αγρινιωτικη βλακεια των τελευταιων χρονων..καταρχην δεν σε παιρνει να μιλας για ιστορια ουτε να μιλας για μεταφερομενους μαχητες διοτι τοτε το βραχωρι δεν ειχε ελληνα για δειγμα..δυστυχως για σενα στην πρωτη και ολοσχερη καταστροφη της πολης στα ορλωφικα δεν υπηρχε ουτε ενας μη μεσολογγιτης.Και μιλαμε για πραξη η οποια ειναι ισαξια της εξοδου.Στην πρωτη πολιορκια ηταν μονο μεσολογγιτες και αιτωλικιωτες στην δευτερη προσετρεξαν απ ολη την ελλαδα να βοηθησουν πλην του βραχωριου που τους περνανε κωλοφερατζα οι τουρκοι

Ανώνυμος είπε...

Αφού ρε άνθρωπε το άρθρο που μας παραπέμπει η βλακώδης ανάλυση λέει ότι αρχηγός ήταν ο Τζαβέλλας και τα αδελφια του περίπου 40 καθώς και ο Ηπειρώτης οπλαρχηγός σύνολο 20 νοματαίοι και κάτι τρικαλινοί περίπου 70. όλοι και όλοι ηταν 130 λέει η ιστορία. Ή δεν ξέρω πρόσθεση ή δεν ξέρεις ιστορία. Πες μας γρήγορα ποιοί ήταν οι Μεσολογγίτες που πάλεψαν εκεί. Άντε ρε λαμόγιο που σου πήδαγαν την προγιαγιά οι Τούρκοι και βγήκες προβληματικός. Για πες μας και άσε τις θεωρίες. Όσο για το ποιός πέρασε κωλοφεράντζα ποιόν το ξέρουμε. Και όσι δεν το ξέρανε τώρα το μάθανε. Αθάνατο Αγρίνιο.

Ανώνυμος είπε...

9.48 ..kopse tin malakia agori moy..soy exei dimioyrgisei provlima..akoy athanato agrinio

Ανώνυμος είπε...

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΤΣΟΠΑΝΟΒΛΑΧΟ 9.48

ΑΠΟ ΟΤΙ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΔΕΝ ΞΕΡΕΙΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΞΕΡΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΘΕΣΗ...

ΘΑ ΣΟΥ ΑΝΑΦΕΡΩ ΑΠΛΑ ΔΥΟ ΤΡΕΙΣ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΤΕΣ ΗΡΩΕΣ ΚΑΙ ΟΠΛΑΡΧΗΓΟΥΣ : ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΡΑΖΗ-ΚΟΤΣΙΚΑΣ ΟΠΛΑΡΧΗΓΟΣ ΠΟΥ Ο ΝΤΑΙΦΑΣ ΤΟΥ ΑΠΟΤΕΛΟΥΤΑΝ ΑΠΟ 1100 ΠΕΡΙΠΟΥ ΑΝΔΡΕΣ ΝΤΟΠΙΟΥΣ .
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΨΑΛΗΣ , ΠΡΟΚΡΙΤΟΣ ΤΟΥ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ ΠΟΥ ΑΝΑΤΙΝΑΞΕ ΤΗΝ ΠΥΡΙΤΙΔΑΠΟΘΗΚΗ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΚΑΤΑΦΥΓΕΙ ΟΙ ΑΡΡΩΣΤΟΙ ΜΕ ΤΑ ΓΥΝΑΙΚΟΠΑΙΔΑ .
ΠΕΤΑΛΟΥΔΗΣ ΣΠΥΡΟΣ ,ΟΠΛΑΡΧΗΓΟΣ , ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΣΤΟ ΒΑΣΙΛΑΔΙ .

ΤΩΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ ΑΠΛΑ ΑΝΤΙΓΡΑΦΩ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΕΙΣ " Η πόλη του Μεσολογγίου είναι κτίσμα της εποχής της τουρκοκρατίας και η εξέλιξή της σε πόλη θα πρέπει να τοποθετηθεί στους τελευταίους αιώνες της τουρκικής κυριαρχίας. Στα τέλη του 16ου αι. αναφέρεται ως έρημη έκταση, που χρησιμοποιείτο ως ιχθυοτροφείο.

Από τον συνοικισμό λοιπόν των ψαράδων, που έμεναν εκεί, σχηματίστηκε στις αρχές ίσως του 17ου αι. ένα μικρό ναυτικό κέντρο το οποίο όμως μέσα σε λίγες δεκαετίες εξελίχθηκε σε σημαντικό εμπορικό λιμάνι. Στον 18ο αι. μάλιστα η εξέλιξη του Μεσολογγίου έγινε εντυπωσιακή: μεσολογγίτικα καράβια διασχίζουν όχι μόνο το Ιόνιο και τις ελληνικές θάλασσες, αλλά και τα νερά της ανατολικής και δυτικής Μεσογείου και του Ατλαντικού, μεταφέροντας εμπορεύματα και αναπτύσσοντας αξιοσημείωτη διαμετακομιστική δραστηριότητα, στο πλαίσιο του οικονομικού ανταγωνισμού μεταξύ Γαλλίας, Αγγλίας και άλλων ευρωπαϊκών ναυτικών κρατών. Το 1726 ιδρύθηκε υποπροξενείο (της Βενετίας) στο Μεσολόγγι με πρώτο πρόξενο τον Νάξιο Σπυρίδωνα Μπαρότση. Στα χρόνια αυτά οι Μεσολογγίτες διαθέτουν πάνω από εβδομήντα πλοία, από τα οποία τα δύο τρίτα είχαν ναυπηγηθεί σε μεσολογγίτικα καρνάγια. Το 1746 έκθεση του Γάλλου προξένου της Άρτας κάνει λόγο για πλήρη κυριαρχία των εμπορικών πλοίων του Μεσολογγίου στις σκάλες του Ιονίου, όπου δεν μπορούν πια να τα συναγωνιστούν ούτε οι Γάλλοι, ούτε οι Νεαπολιτανοί, ούτε οι Σουηδοί.

Το 1761 αναφέρεται πάλι ότι η εμπορική δραστηριότητα των Μεσολογγιτών είχε σχεδόν αφανίσει από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης τη βενετική ναυτιλιακή σημασία.
Τα ναυτιλιακά και εμπορικά ενδιαφέροντα δεν εμπόδισαν τους Μεσολογγίτες να παίρνουν μέρος και σε αντιτουρκικές εξεγέρσεις, στις οποίες διακινδύνευαν τον πλούτο και την ειρηνική ανάπτυξη της πατρίδας τους. Με την έκρηξη της επαναστάσεως του 1770 σχηματίστηκε στο Μεσολόγγι προσωρινή επαναστατική κυβέρνηση με αρχηγό τον λόγιο Μεσολογγίτη Παναγιώτη Παλαμά. Οι συνέπειες ήταν φοβερές: στις 10 Απριλίου 1770 ο στόλος του Μεσολογγίου καταστρέφεται, η πόλη πυρπολείται και οι Μεσολογγίτες αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους και να καταφύγουν στα Επτάνησα. Μετά τη λήξη των εχθροπραξιών, οι κάτοικοι ξαναγυρίζουν στο Μεσολόγγι, το ανοικοδομούν και ξαναφτιάχνουν τον στόλο τους. Νέα δοκιμασία θα περάσει το μεσολογγίτικο εμπορικό ναυτικό στα χρόνια του Αλή πασά. Το 1806 δεν διαθέτει παρά μόνο 12 τρικάταρτα και 13 μικρότερα πλοία, ενώ το 1813 ο αριθμός αυτός μειώνεται ακόμη περισσότερο: μία μόνο «πολάκα» και 18 πλοία των 20 τόνων. Τον 18ο αι. σημειώνεται στο Μεσολόγγι αξιοσημείωτη πνευματική κίνηση, στην οποία πρωτοστατεί ο Παναγιώτης Παλαμάς (1722 - 1802), ο γιός του Γρηγόριος και το πλήθος των διδασκάλων και των μαθητών της περίφημης Παλαμαϊκής Σχολής της πόλεως.

Το 1819 ο Ιωάννης Παπαρρηγόπουλος πέρασε από την Πάτρα στο Μεσολόγγι και εμύησε στη Φιλική Εταιρεία τους αρματολούς του Ζυγού και αρκετούς διακεκριμένους Μεσολογγίτες...."

ΝΑ ΑΚΟΥΣΩ ΚΙ ΕΓΩ ΛΙΓΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΣΟΥ ;
ΕΚΤΟΣ ΑΝ ΘΕΣ ΝΑ ΜΟΥ ΜΙΛΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΓΡΙΟ ΠΟΥ ΑΠΟ ΕΚΕΙ ΠΗΡΕ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΤΟ ΑΓΡΙΝΙΟ. ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΗΤΑΝ IMBRAHOAR ( ΒΡΑΧΩΡΙ ) ΣΤΑ ΤΟΥΡΚΙΚΑ , ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΕΙΝΗ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΚΑΤΟΙΚΟΥΤΑΝ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΟΘΩΜΑΝΟΥΣ ΚΑΙ ΕΒΡΑΙΟΥΣ...

ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΝΑ ΑΚΟΥΣΩ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ Α Θ Α Ν Α Τ Ο Υ Α Γ Ρ Ι Ν Ι Ο Υ !!!!

ΣΕ ΠΡΟΚΑΛΩ , ΧΩΡΙΣ ΒΡΙΣΙΕΣ ΚΑΙ ΧΥΔΑΙΟΤΗΤΕΣ

Σ.Α.

Ανώνυμος είπε...

Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΜΕ Ο,ΤΙ ΕΧΕΙ ΠΟΡΕΥΕΤΑΙ ΚΑΙ ΜΕ Ο,ΤΙ ΘΥΜΑΤΑΙ ΧΑΙΡΕΤΑΙ...

Από τις , καλούτσικες, σπουδές μου σε Ανθρωπιστικές Επιστήμες, ως προς την Ιστορία , την Αφήγηση, την Καταγραφή, έχω μάθει τα εξής:

· Δεν υπάρχει "αντικειμενική" ιστορία.
· Υπάρχουν συστηματικές ή μη ιστορικές καταγραφές και μελέτες, τεκμηριωμένες ή όχι, αξιόπιστες ή μη.
· Όμοιος μύθος είναι η "αντικειμενική ανάγνωση" της ιστορίας.

Εδώ, στο συγκεκριμένο μπλογκ, η συγκεκριμένη ιστορική περιγραφή αποτελεί επιλεκτική ανάγνωση , πραγματικού, τεκμηριωμένου, ιστορικού γεγονότος.

Η ανάγνωση αποπειράται να καταλήξει σε ορισμένα συμπεράσματα και αυτοδιαψεύδεται!..

Τυπικότατο παράδειγμα, το ότι τάχα η "επίσημη ιστοριογραφία" έχει αποκρύψει τη σφαγή των Εβραίων (και των άμαχων Τούρκων). Μα τόσες ιστορικές πηγές επικαλείται ο κειμενογράφος.
Επίσημες, ανεπίσημες, "εθνικούς ιστορικούς", αλλά μέχρι και Αγρινιώτες μελετητές!..

Η "απόκρυψη" πού ακριβώς είναι;

Νά' μαστε ειλικρινείς:

Η απόκρυψη δεν είναι ένα τοπικό γεγονός ή απόπειρα, αλλά – το γουστάρουμε ή όχι- αποτελεί μείζονα εθνική προσπάθεια , κατασκευής ενός ηρωικού έθνους, ηρωικών προγόνων, χρυσών και ένδοξων σελίδων και μόνο!

Οι εκάστοτε "δικοί μας", οι πρόγονοι (και αυτό δε συμβαίνει φυσικά μόνο στην Ελλάδα) ήταν απίστευτοι καλοί και γενναίοι, δεν είχαν ελαττώματα ή άν είχαν αυτά ήταν πάντα γενικά και ποτέ συγκεκριμένα, δεν αδικούσαν, δεν προέβαιναν σε βαρβαρότητες και εάν "τυχόν ενέπιπταν σε λάθη" ..ε, αυτά ήταν "δικαιολογημένα".

Παράλληλα, μαζί με την επιλεκτικότητα, συντελείται από το συγγραφέα του κειμένου μια πρόσθετη απόκρυψη:

Το πραγματικό ξαναλέω γεγονός βαρβαρότητας, στις απαίσιες σφαγές , ληστείες, δουλοπάζαρα κλπ. κατά την απελευθέρωση των δίδυμων Πόλεων (τότε) Βραχωριού και Ζαπαντιού, ως ενιαίας πρωτεύουσσας του Κάρλελι, της γνωστής "Δυτικής Χέρσας Ελλάδας", παρουσιάζεται ξεκομμένα, αποκομμένα από λοιπά αρρωστημένα σύνδρομα της ("ένδοξης" και μόνο κατά τ' αλλα) επανάστασης προκειμένου να αναδειχτεί το ..φριχτό γονίδιο του εχθρού Αγρινιώτη, η αθλιότης και η μιαρή παράδοση μιας πόλης "χωρίς ιστορία" ή καλύτερα ότι όπου υπάρχει "εκεί" ιστορία είναι αιματοβαμμένη.

Σε αυτή τη συνάφεια, ακόμα και τα ομοίως πραγματικότατα (και εν μέρει τεκμηριωμένα στη συγκεκριμένη γραφή) κηρύγματα μίσους του Αιτωλού καλόγερου Κοσμά για τους Εβραίους , αφήνονται με την εντύπωση ότι επενήργησαν μόνο στο "Βραχώρι"!..

"Μάλλον" , κατά το συγγραφέα, οπουδήποτε αλλού, από το Μωριά ως οπαντού, απελευθερώθηκαν πόλεις αυτό συνέβη με ευγένεια , οι Έλληνες δεν ήταν πουθενά πλην Βραχωρίου άτακτα στρατεύματα, άσε που πουθενά δεν πήγαιναν μια με τους κατακτητές, μια με την επανάσταση, ποτέ και πουθενά δεν έκαναν εμφύλιους κλπ.

Έτσι, ως παράδειγμα απελευθέρωσης τεράστιας για τα μεγέθη της εποχής Πόλης, ο συγγραφέας έχει διαβάσει ποτέ , ας πούμε, για την άλωση της Τριπολιτσάς;
Τί περιγράφει όχι κανένας "ανθέλληνας", αλλά ο Κολοκοτρώνης!...

(Συνεχίζω με αμέσως επόμενο ποστ, λόγω ορίου γραμματικών χαρακτήρων)

Ανώνυμος είπε...

Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΜΕ Ο,ΤΙ ΕΧΕΙ ΠΟΡΕΥΕΤΑΙ ΚΑΙ ΜΕ Ο,ΤΙ ΘΥΜΑΤΑΙ ΧΑΙΡΕΤΑΙ... ΙΙ.

Και ήταν άραγε ο αντισημιτισμός μια τοπική κοινωνική στάση στην έδρα του Κάρλελι; (όπου ομολογουμένως ήταν φοβερά έντονη – μόνο τις παραδοσιακές μυθοπλασίες για τη γένεση των χαλκουνιών να ακούσει κανένας , το "για να διώχνουν τους κακούς Εβραίους τα παληκάρια", αντιλαμβάνεται πολλά...

Μήπως όμως ο αντισημιτισμός διέτρεχε ολόκληρους ελληνικούς πληθυσμούς, από την Κωνσταντινούπολη, ως τα Γιάννενα και την Καλαμάτα;

Μήπως, έτσι ως άλλο παράδειγμα, ξέρουμε πού ακριβώς θεμελιώθηκε η πανεπιστημιούπολη της Θεσσαλονίκης, όπου σπούδασαν και σπουδάζουν τόσα Αγρινιωτάκια, Μεσολογγιτάκια κλπ;

Μήπως... μήπως ΠΑΝΩ ΣΤΑ εκτεταμένα ΕΒΡΑΪΚΑ ΜΝΗΜΑΤΑ της "συβασιλεύουσσας", εκεί όπου ελληνικοί πληθυσμοί προσπάθησαν να γλυτώσουν Εβραίους από το ναζιστικό πογκρόμ, μα άλλοι με το που εξαφανίστηκαν οι αιχμάλωτοι μπούκαραν μέσα στη μνήματα ξαφρίζοντας δαχτυλίδια, κοσμήματα, μέχρι και χρυσά δόντια από (πλούσιους) μακαρίτες;

Δυστυχώς "μεμονωμένα γεγονότα" δεν υπάρχουν – μοναδικά συμβάντα βάρβαρα ή , αντίθετα ηρωικά....

Κάτι τέτοιο το επικαλούνται μόνο (;) οι μπάτσοι ύστερα από κανά "εξοστρακισμό" σφαίρας ή "συμβάν" (..για να το πώ "πολιτικά ορθά") κατάχρησης εξουσίας...

Α!.. Το επικαλούνται, από την ανάποδη και "μοναδικοί" πολιτισμοί , "μοναδικές" ηρωικές πόλεις, "μοναδικές" ιστορίες...

Αυτό που ξέρω είναι ότι, όχι "μεμονωμένα" υπάρχουν και αντιστίξεις και στα πιο λερωμένα γεγονότα!..

Να , στο Αγρίνιο, κατά την Κατοχή, οι ελάχιστες Εβραϊκές οικογένειες που ζούσαν τότε, διασώθηκαν, χάρη σε Αγρινιώτες!

Η αντικατασκοπία του ΕΛ.ΑΣ. στην Κομαντατούρ πληροφορήθηκε τον επικείμενο διωγμό των Εβραίων της Πόλης.
Οι Αντάρτες ειδοποίησαν έγκαιρα όλες τις οικογένειες και τις διευκόλυναν να βγουν στο βουνό..

Δυστυχώς , αυτό δεν έγινε κατορθωτό, σχεδόν πουθενά αλλού- άν και βέβαια το Αγρίνιο δεν ήταν η μοναδική Πόλη με περγαμηνές Αντίστασης, Αντίστασης τέτοιου μεγέθους ώστε οι ναζί πέρα από τα στρατεύματά τους, σε Τόπο 20- 25.000 τότε, συντηρούσαν σχεδόν 900 και πάνω ταγματασφαλίτες!...

Αγρινιώτες Ταγματασφαλίτες; Μπα, όχι, αφού σχεδόν απλος ο πληθυσμός συνεργάζονταν με την Αντίσταση την Αριστερή κατά βάση, αλλά και άλλα κομμάτια , εθνικόφρονα, με τον ΕΔΕΣ.
Έτσι, πλην λίγων συνειδητά δοσίλογων, οι Αγρινιώτες ταγματασφαλίτες ήταν επιστρατευμένοι, ενώ ο κύριος όγκος και οι επικεφαλής τους ήταν φερτοί, από την Πάτρα και την Κάτω Αχαγιά... Να γιατί στο Αγρίνιο, τα "Τάγματα" δεν είχαν τόσο πολύ τη συγκεκριμένη ονομασία, ούτε τόσο λέγονταν "τσολιάδες", όπως αλλού. Ο κόσμος τους έλεγε με μίσος "Πατρινούς".

Και για να γυρίσουμε στη διαχρονικότητα της ιστορίας, νομίζω... νομίζω..λέω (δηλαδή είναι άπειρα γνωστό) το πώς οι Αγρινιώτες και στις δυο πολιορκίες του Μεσολογγιού έκαψε όλη την πεδιάδα για να μη βρίσκουν τροφή οι πολιορκητές...

Το πόσο Αγρινιώτες, Βαλτινοί, Ξηρομερίτες, Σουλιώτες (κάτοικοι του Βραχωριού- πρόσφυγες εκεί μετά την καταστροφή του Σουλίου) και άλλοι υπερασπίστηκαν το Μεσολόγγι, αυτό καλό είναι ...ε, πότε – πότε να το θυμίζουμε!...

Αυτά!.

Θ.Γ.Κ.


(Συνεχίζω, επίσης, σε αμέσως επόμενο ποστ, λόγω ορίου γραμματικών χαρακτήρων)

Ανώνυμος είπε...

Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΜΕ Ο,ΤΙ ΕΧΕΙ ΠΟΡΕΥΕΤΑΙ ΚΑΙ ΜΕ Ο,ΤΙ ΘΥΜΑΤΑΙ ΧΑΙΡΕΤΑΙ... ΙΙΙ.

(Και μερικά υστερόγραφα...)

Υ.Γ. 1
Είπαμε ο καθένας με ό,τι (και ιστορία) "έχει" και δημιουργεί πορεύεται και με ό,τι απομονώνει και θυμάται "χαίρεται"!..

Υ.Γ. 2.
Μη μπω στον πειρασμό να ρωτήσω μήπως στο Μεσολόγγι εκτός από την έξοδο (νταξ' σεβασμός, τιμή.., αλλά δεν είδα ούτε τους Χιώτες, ούτε τους Ναουσαίους, Διστομιώτες, Καλαβρυτινούς, Κανδαναίους να παίρνουν ψηλά τον αμανέ...) τί έκανε σε άλλες ιστορικές περιόδους- στην κατοχή ας πούμε!... Για να κάνουμε γενικότερες αναγνώσεις Ιστορίας, μια που από κει "βγαίνουν τα 'κριτήρια' "...

ΥΓ. 3. Μια που όλη η αναφερόμενη ιστορικογραφία αφορά τραγικό- άθλιο γεγονός, σε επιλεκτική ανάγνωση και μνήμη προς σαρκασμό των ..άθλιων Αγρινιωτών...
...ας μη σαρκάσω, όπως ένας παλιότερος Αγρινιώτης Επιστήμονας με το χαρακτηριστικό "έλα ρε , δεν κάνουν τίποτε άλλο οι Μεσολογγίτες, σεργιανάνε από δω κι από κει και παζαρεύουν ένα τσουβάλι κόκαλα...και νά' ταν τουλάχιστο μόνο δικά τους"...
να θυμίσω σκηνή από (καλή) την ταινία του Χούρσογλου "Λευτέρης Δημακόπουλος" – έχει προβληθεί πολλές φορές στην Ι. Πόλη, καθώς στο σενάριό της σχεδόν όλοι οι πρωταγωνιστές είναι Μεσολογγίτες.
Μεσολογγίτης κολητός του Μεσολογγίτη Λευτέρη (με φοβερές σπουδές ΕΜΠ και οι δυο) , μετά από Μεσολογγίτικο γλέντι λέγοντάς του "έλα μωρέ, εδώ αυτοί επειδή οι παππούδες μας κάναν την έξοδο νομίζουν ότι όλος ο κόσμος τους χρωστάει..." εξηγεί τη μιζέρια της Πόλης και γιατί έτσι πήρε των ομματιών του να μείνει στο Αγρίνιο δουλεύοντας στη ΔΕΗ , στο φράγμα της Στράτου (όπως συνάγεται από την εποχή της ταινίας).


Θ.