Δευτέρα, 27 Ιουνίου 2011

«Αθώοι» για την ακριβότερη βενζίνη της Ε.Ε.!





Την ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη των 27 έχει πλέον η μοναδική χρεοκοπημένη χώρα της Ευρώπης, η Ελλάδα, αλλά η Επιτροπή Ανταγωνισμού περί άλλα τυρβάζει: Με μια απόφαση που φρόντισε να μην «διαφημίσει» (δεν εκδόθηκε καν δελτίου Τύπου για την αναγγελία της, όπως συμβαίνει κατά πάγια πρακτική της Επιτροπής!) τα δύο διυλιστήρια που ελέγχουν ασφυκτικά την αγορά «αθωώθηκαν» από βαριές κατηγορίες για καρτέλ!
Τα τελευταία στοιχεία που έδωσε την περασμένη εβδομάδα στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δείχνουν ότι στη χρεοκοπημένη Ελλάδα, με την κατανάλωση καυσίμων να καταρρέει και τα πρατήρια, αλλά ακόμη και εταιρείες χονδρικής εμπορίας, να βάζουν «λουκέτα», πληρώνουμε την ακριβότερη αμόλυβδη βενζίνη στην Ευρώπη των 27. Τα στοιχεία (τιμές σε ευρώ/χίλια λίτρα) παρουσιάζονται στον ακόλουθο πίνακα που επεξεργάσθηκε το "Badmoney", κατατάσσοντας τις χώρες από την ακριβότερη στη φθηνότερη:
Χώρα
Τιμή αμόλυβδης
Ελλάδα
1670
Ολλανδία
1644
Δανία
1626,13615
Φινλανδία
1584
Πορτογαλία
1554
Ην. Βασίλειο
1546,628766
Βέλγιο
1546,2
Γερμανία
1540
Ιρλανδία
1532
Ιταλία
1529,36
Σουηδία
1524,403542
Γαλλία
1503
Σλοβακία
1459
Τσεχία
1443,150259
Μάλτα
1410
Ουγγαρία
1391,98461
Αυστρία
1374
Λιθουανία
1333,824722
Ισπανία
1323,26
Λετονία
1304,654443
Λουξεμβούργο
1304,05
Πολωνία
1270,835631
Σλοβενία
1264
Ρουμανία
1233,561227
Εστονία
1218
Κύπρος
1217,6
Βουλγαρία
1165,149811
Μέσος Όρος Ε.Ε.
1500,392335

Δεν χρειάζεται να έχει κανείς διδακτορικό στην οικονομική επιστήμη, για να αντιληφθεί ότι στην πολύπαθη ελληνική αγορά καυσίμων οι τιμές δεν καθορίζονται από τις δυνάμεις της προσφοράς και ζήτησης σε περιβάλλον ελεύθερου ανταγωνισμού, αλλά από άλλες «δυνάμεις», που πιθανότατα εμπίπτουν στο πεδίο ευθύνης της «τυφλής» ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Όσοι σπεύσουν να «αθωώσουν» προκαταβολικά το κύκλωμα παραγωγής και διακίνησης καυσίμων, με το έωλο επιχείρημα ότι για την άγρια κερδοσκοπία στην αμόλυβδη «φταίει» η μεγάλη αύξηση στους φόρους κατανάλωσης, καλά θα κάνουν να ρίξουν μια ματιά στο χάρτη που δημοσιεύει στην ιστοσελίδα της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπου παρουσιάζεται η σχέση των συνολικών φόρων που επιβαρύνουν τη βενζίνη με τις τελικές τιμές.
Εκεί θα διαπιστώσουν με έκπληξη, ότι η φορολογική επιβάρυνση των καυσίμων στην Ελλάδα δεν είναι υψηλή, συγκριτικά με τις άλλες χώρες της Ευρώπης. Για παράδειγμα, στην Ελλάδα οι φόροι συμμετέχουν με ποσοστό 59% στην τελική τιμή, δηλαδή ακριβώς όσο και στην Γερμανία. Μόνο που, όπως φαίνεται και στον πίνακα, στην Γερμανία η τελική τιμή είναι κατά 130 ευρώ/χιλιόλιτρο φθηνότερη από την Ελλάδα, προφανώς επειδή εκεί λειτουργεί η αγορά σε πιο υγιείς συνθήκες.
Είναι ορατό δια γυμνού οφθαλμού ότι κάτι πάει στραβά στη λειτουργία της ελληνικής αγοράς καυσίμων, που ελέγχεται ασφυκτικά από ελάχιστους «παίκτες» (κυρίως τους καθετοποιημένους ομίλους των δύο διυλιστηρίων), με τον υγιή ανταγωνισμό να «πνίγεται» από ένα αχανές, περιοριστικό πλαίσιο, που δεν επιτρέπει καν την εισαγωγή φθηνών καυσίμων από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ή την ανεμπόδιστη λειτουργία ανεξάρτητων εμπόρων (ακόμη και τα μεγάλα σούπερ μάρκετ ακόμη δεν έχουν καταφέρει να αναπτυχθούν στην αγορά καυσίμων της Ελλάδας!).
Τι κάνει η ανεκδιήγητη Επιτροπή Ανταγωνισμού μπροστά σε όλα αυτά τα προβλήματα της αγοράς, που καταλήγουν σε τεράστιες επιβαρύνσεις των καταναλωτών και, τελικά, της εθνικής οικονομίας, προς όφελος ελάχιστων μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων; Φροντίζει να «αθωώνει» τα διυλιστήρια, δηλαδή τους ισχυρότερους παράγοντες της αγοράς, από κατηγορίες για καταχρηστικές πρακτικές!
(badmoney.gr)

Δεν υπάρχουν σχόλια: